8 manieren om je minder depri te voelen

8 manieren om je minder depri te voelen

31-08-2016 - Om je heen lijkt iedereen hartstikke vrolijk, maar jij voelt je juist helemaal niet happy. Zo’n depri bui kan best lastig zijn. Gelukkig helpen deze tips je om ervan af te komen.


#1. Stel jezelf iets leuks in het vooruitzicht
Je vindt het misschien niet fijn dat de school weer begint, dat het weer herfst wordt en dat je dan ook nog eens een freaking enge spreekbeurt moet houden in de eerste week van het jaar. Helemaal terecht, maar als je alleen daar op blijft focussen, wordt het er niet beter op. Daarom is het slim om jezelf iets leuks in het vooruitzicht te stellen, bijvoorbeeld net na die enge spreekbeurt. Beloof jezelf dat je dan een leuke avond met je besties hebt of lekker een ijsje gaat eten. Door jezelf ook iets leuks in het vooruitzicht te stellen, lukt het je vaak beter om ‘over’ alle vervelende dingen heen te kijken en je er minder rot over te voelen.

#2. Zoek afleiding
Als je alleen maar thuiszit en steeds bedenkt hoe rot je je voelt, ben je op den duur nergens anders mee bezig dan je rotgevoel. Slimmer is het om iets te gaan doen waarbij je niet zoveel kunt nadenken, ook als je er niet echt zin in hebt. Pas een middagje op je drie hysterisch drukke neefjes of spreek met al je vriendinnen af voor een gezellig kletsavondje. Zo maak je het moeilijker om weg te zakken in je depri bui.

#3. Bedenk wat het echte probleem is
Soms komt een ellendig gevoel gewoon uit het niets, maar soms heeft het wel een oorzaak. Die hoef je alleen niet meteen te zien. Als jij met een ellendig gevoel wakker wordt, bedenk je misschien niet meteen dat het komt doordat je over een week ongesteld moet worden. En als je op zondag geen zin hebt om naar school te gaan, kun je best over het hoofd zien dat je niet wilt omdat je vriendinnen zo veel roddelen. Het is fijn wanneer je ontdekt waardoor je niet zo lekker in je vel zit, omdat je dan beter kunt nadenken over een oplossing. Je weet dat je rotgevoel vanzelf weggaat zodra je ongesteld bent (geweest) of kunt tegen je besties zeggen dat je liever over leuke dingen met ze kletst.

#4. Focus op wat wel goed gaat
Als je down bent, focus je automatisch op alles wat niet goed gaat. Je buik is te dik, je lacht stom en je crush ziet je niet staan. Maar hé, zelfs op de allerstomste dag zijn er leuke dingen. Misschien heb je heel lang met de kat geknuffeld, rockte je die nieuwe mascara of had je de slappe lach met je BFF. Door op die momentjes te focussen, voel je je beter. Je kunt ze gewoon voor jezelf herhalen, maar je kunt ook een ‘positief dagboek’ beginnen, waarin je elke dag vijf positieve dingen over jezelf opschrijft. Zo dwing je jezelf happy thoughts te maken. En wie wil dat nou niet?

Lees ook: 8 dingen die je herkent als je perfectionistisch bent

#5. Sport
Tijdens het sporten maak je endorfine aan. Dit stofje wordt ook wel de ‘feel good drug’ genoemd. Je wordt er namelijk hartstikke blij van! Juist als je in een dipje zit, is het dus belangrijk om te blijven bewegen. Dat hoeft niet meteen een halve marathon te zijn, een flinke wandeling met de hond helpt ook al.

#6. Praat
Praten lucht op. Misschien wil je anderen niet lastigvallen met jouw problemen, maar mensen die van jou houden willen echt wel weten hoe jij je voelt. Zeg nou zelf, jij zou het toch ook willen weten als je bestie zich ellendig voelt?

#7. Wees niet boos op jezelf
Vind jij het ook altijd superstom als je depri bent? En word je dan kwaad op jezelf ‘omdat je het niet gewoon leuk kunt hebben’? Stop daarmee. Doordat je chagrijnig wordt van je depri bui, ga je je alleen maar ellendiger voelen. Accepteer dat je er alles aan doet om je beter te gaan voelen, maar dat het misschien nog even duurt voordat het ook echt zo ver is.

#8. Zoek hulp
Helaas, als je echt een flinke dip of zelfs een depressie te pakken hebt, schiet je met deze tips waarschijnlijk niet genoeg op. Zoek in dat geval hulp. Dat betekent echt niet dat je gek of zwak bent, maar laat juist zien dat je supermoedig bent: jij durft je problemen aan te pakken. Vaak merk je na een paar gesprekken met een professional al dat het beter met je gaat. Vind je het eng om naar je huisarts te gaan? Je kunt ook eerst kijken (en vaak ook bellen of chatten) op stopjeangst.nl, jip.org of jac.be 

Lees ook: 8 dingen die je herkent als je perfectionistisch bent

 

Foto: We Heart It

Tell us what you think

Voel jij je wel eens depri?

    •  
    •  
    •  

6Reacties

  • Dancing-Queen Wed 31 Aug '16 14:33

    Reactie: Soms
    Reageer!
    Ja ik heb best wat meegemaakt waarom ik me soms ontzettend down voel. Ik maak me gewoon zorgen en dat is niet leuk . De ene dag voel ik me vrolijk en de andere dag juist helemaal niet

    Dit is niet ok!

  • Anonymous

    Anoniem Wed 31 Aug '16 15:25

    Reactie: Ja, ik zit in een stevige dip
    Reageer!
    eigenlijk elke dag wel

    Dit is niet ok!

  • Dominiquexxxx Wed 31 Aug '16 16:00

    Reactie: Soms
    Reageer!
    Ik heb heel erg veel last van stemmingswisselingen. Mijn humeur verschilt elke keer xD Maar als ik echt sad ben ga ik gewoon in een hoekje zitten (meestal in bed liggen) en dan huilen en dan slapen. De volgende dag is het meestal wel weg.

    Dit is niet ok!

    • Anonymous

      Anoniem Wed 31 Aug '16 20:36

      Dat huilen en in slaap vallen komt mij ook (helaas) heel bekend voor

      Dit is niet ok!

  • Suzanne16 Thu 1 Sep '16 10:24

    Reactie: Soms
    Reageer!
    Sons wel het is echt niet leuk !

    Dit is niet ok!

  • Anonymous

    Anoniem Sun 4 Sep '16 10:42

    Reactie: Ja, ik zit in een stevige dip
    Reageer!
    Ja al heel erg lang.. Ik heb een dysthyme stoornis ben ik net achter gekomen, dus dat verklaart een hoop..

    Dit is niet ok!

Inloggen

of log in via: