7 tips om faalangst te overwinnen

7 tips om faalangst te overwinnen

12-10-2016 - Ken jij het gevoel dat je altijd denkt dat iets toch niet gaat lukken? Wil jij van dat vervelende gevoel af om continu te denken dat je gaat falen? Check dan nu 10 tips om faalangst te overwinnen.


Tip 1: Bekijk welke situaties je angstig maken
Als je voor jezelf helder hebt waar je angstig van wordt, kun je dit aan anderen vertellen. Zo kun je goede hulp krijgen. Je zult merken dat het met de juiste hulp steeds een stukje beter gaat!

Don’ts: Blijf niet continu denken ‘Ik heb faalangst en dat gaat nooit meer over’. Dit is namelijk niet waar: van faalangst kun je afkomen, maar dan moet je er wel aan durven werken.

Test: Ben jij makkelijk bang te maken?

Tip 2: Leer omgaan met spanning
Het is belangrijk dat je leert omgaan met de spanning in je lijf. Nu verkramp je waarschijnlijk door de stress en maak je je zo druk dat je slechter gaat presteren. Dat hoeft helemaal niet! Iedereen heeft wel eens spanning, maar je moet ermee leren omgaan. Daarom is het belangrijk dat je af en toe wat ontspanningsoefeningen toepast, bijvoorbeeld yoga. Zit je in de les? Dan kun je je ook concentreren op je ademhaling. Adem in door je neus, houd de lucht een paar tellen vast en adem weer uit. Let erop dat je buik beweegt tijdens het ademen, niet je borst.

Don’ts: in paniek raken door de spanning. Probeer juist rust te zoeken.

Tip 3: Leer anders denken
Heb je serieuze faalangst? Dan kom je er waarschijnlijk niet in je eentje van af. Het is daarom belangrijk dat je met een deskundige praat die je anders leert denken. Op school is er vaak iemand die je hierbij kan helpen, maar buiten school ook. Wees niet bang en vraag ernaar, dan kunnen jullie samen op zoek naar een oplossing.

Don’ts: constant piekeren dat het je niet gaat lukken. Doe alsof je zelfverzekerd bent en zeg honderd keer dat het wel gaat lukken. Op den duur ga je dit zelf geloven.

Tip 4: Stel haalbare doelen
Elk begin is moeilijk, dus wees realistisch voor jezelf. Je komt echt niet in één week van je hele faalangst af. Het is al heel knap als je na een paar dagen iets durft wat je eerst een beetje eng vond. Stel daarom haalbare doelen voor jezelf op. Als je het fijn vindt, kun je ze met een deskundige, een leraar of bijvoorbeeld je ouders bespreken.

Lees ook: Stop je angst

Dont’s: Te hoge eisen aan jezelf stellen. Als je dit doet kom je niet snel van je faalangst af, het kan zelfs erger worden.

Tip 5: Neem pauzes als de spanning toeneemt
Als jij superveel last hebt van faalangst is het belangrijk dat jij voor rustmomentjes zorgt. Pauzeer dus even als jij voelt dat de spanning te hevig wordt. Je kan bijvoorbeeld even naar het toilet gaan tijdens een toets. Een slokje water tijdens een presentatie of even diep ademhalen kan soms ook al werken. Bij iedereen verschilt het, dus probeer eens verschillende dingen uit.

Don’ts: doorgaan als je het even niet meer weet. Doe dit niet, want je kan hierdoor in paniek raken!

Tip 6: Bekijk het eens van de andere kant
Probeer het eens voor je te zien hoe het zou zijn als jij succesvol was. Door het van de andere kant te bekijken ziet het er al een stuk beter uit toch? Wist je dat topsporters hier zelfs gebruik van maken? Op deze manier kunnen zij zich namelijk beter voorbereiden op wedstrijden.

Don´ts: denken in de ergste doemscenario´s. Probeer juist eens positief te denken.

Tip 7: accepteer fouten
Iedereen maakt wel eens een foutje, maar accepteer ze ook van jezelf. Kijk meer naar je succes en wuif deze niet weg onder het mom van ‘toeval’. Je mag daar best trots op zijn. Zie fouten niet als iets negatiefs, maar meer als cadeau, want daar kan je dan aan werken om nog beter te worden.

Don’ts: jezelf wijsmaken dat fouten maken rampzalig is.|

Test: Ben jij een angsthaas?

Tell us what you think

Heb jij last van faalangst?

    •  
    •  
    •  

4Reacties

  • Dancing-Queen Wed 12 Oct '16 18:05

    Reactie: Een klein beetje
    Reageer!
    Ik had het eerst nooit. Maar door een bepaalde gebeurtenis heb ik het een beetje opgelopen . echt vreselijk .

    Dit is niet ok!

  • Dominiquexxxx Wed 12 Oct '16 19:07

    Reactie: Een klein beetje
    Reageer!
    Zegmaar, ik heb het alleen als je "gecontroleerd" wordt oftewel, tijdens bijvoorbeeld rijexamens. Afschuwelijk xD dan raak ik helemaal in paniek en gaat alles mis en daarom kan ik niet slagen voor mijn rijbewijs

    Dit is niet ok!

  • lolie Wed 12 Oct '16 19:15

    Reactie: Ja, dat heb ik.
    Reageer!
    vooral tijdens toetsen heb ik dat

    Dit is niet ok!

  • Anonymous

    Anoniem Fri 14 Oct '16 09:37

    Reactie: Ja, dat heb ik.
    Reageer!
    Tijdens toetsen raak ik heel vaak in paniek

    Dit is niet ok!

Inloggen

of log in via: