Hoge hakken zien er mooi uit, maar het kan in het begin nog best moeilijk zijn om hierop te lopen. No worries, wij geven tips om als een pro op hakken te lopen!

Tip 1: zitten ze lekker?
Het is belangrijk dat je precies de goede maat schoenen aanhebt. Ze mogen niet zo groot zijn dat je eruit slipt, maar ook niet zo klein dat je voeten afgekneld worden. Pas niet alleen 1 schoen van het paar voordat je een aankoop doet, maar doe beide kanten aan. Loop een stukje in de winkel en probeer verschillende maten.

Tip 2: de hoogte in
Is het je eerste keer op hakken? Ga dan nog niet voor een superdunne stilettohak van 10 centimeter hoog. Een brede hak geeft meer steun en is makkelijker om op te lopen. Veel meiden vinden de sleehak het fijnst om mee te beginnen.

Tip 3: ondergrond
Maak je eerste stappen op een platte en niet-gladde ondergrond. Heb je het lopen al helemaal onder de knie? Dan kan je proberen om te lopen op een andere ondergrond, zoals tegels in de tuin of net voor de deur.

Tip 4: de eerste stappen
Lopen op high heels gaat iets anders in z’n werk dan lopen op platte schoenen. Bij het lopen op platte schoenen, beweeg je eerst je benen. Bij hakken beweeg je eerst vanuit de heupen, je zal dus eerst je heup een beetje moeten draaien. Houd je benen recht naast elkaar en begin rustig aan. Misschien voelt het eerst een beetje vreemd, maar oefening baart kunst!

Tip 5: probeer alles uit
Gaat het lopen in een rechte lijn al helemaal goed? Dan kan je wat anders proberen, zoals een draai maken, lopen op een lichte helling of traplopen. Uiteindelijk wil je overal normaal kunnen lopen, dus het is handig als je dit al een keer hebt uitgeprobeerd.

Tip 6: de juiste houding
Houd je rug recht en borst vooruit. Deze houding maakt het veel makkelijker om soepel te lopen. Je kan hierbij de spiegel gebruiken, zo zie je namelijk meteen hoe je eruitziet voor anderen.

Tip 7: de eerste keer buiten
Heb je nieuwe hakken gekocht? Ga dan niet meteen een hele dag lang op je nieuwe aanwinst slenteren. Kies een dag uit waarop je maar eventjes de deur uit hoeft. Dat is het perfecte moment om je high heels uit te lopen en eraan gewend te raken.

Tip 8: hulp
Er zijn hulpmiddeltjes die het lopen op stiletto’s makkelijker maken, bijvoorbeeld speciale zooltjes om de druk te verlichten. Als je van tevoren weet dat er bepaalde delen van je voet pijn gaan doen, kan je hier een stukje sporttape op plakken. Je zal merken dat de pijn veel minder wordt en blaren langer wegblijven.

Tip 9: bekras de zolen
Heb je een nieuw paar hakken aangeschaft en glijd je hiermee snel uit? Supermodellen gebruiken een handig trucje voordat ze de catwalk opgaan. Ze maken namelijk krassen in de zolen! Dat kan je makkelijk met een schaar doen. De krassen zorgen voor meer grip en zo sta je steviger in je schoenen.

Tip 10: vertroetel je voeten
Het lopen op high heels gaat uiteindelijk z’n tol eisen. Vaak hebben je voeten na het lopen een fijne verzorging nodig! Dus laat je voeten zakken in een lekker voetenbadje en smeer ze hierna in met een kalmerende voetencrème.