Ik durf niet over dit probleem te praten tegen mijn vrienden. Maar als ik moet lachen, plas ik soms wel eens in mijn broek.

Ik durf niet over dit probleem te praten tegen mijn vrienden. Maar als ik moet lachen, plas ik soms wel eens in mijn broek. Dat verberg ik altijd door mijn gymbroek snel aan te doen, of, als we die dag geen gym hebben, door mijn jas aan te doen. Het lijkt wel alsof ik heel snel moet plassen als ik moet lachen en dat is heel irritant omdat ik nu niet meer zo goed durf te lachen. Gelukkig heeft nog niemand het gemerkt. Behalve dan mijn moeder een keer. Ik was met twee vriendinnen boven, en toen ze weg waren zat er een natte plek op mijn kont. Omdat ik daarna op het dekbed was gaan zitten om na te denken wat ik eraan zou gaan doen, zat er ook een natte plek op mijn dekbed. Gelukkig was mijn moeder niet kwaad. Nu is het wel al minder, maar nog steeds kan het heel erg zijn. Wat kan ik hieraan doen? Mirala

Onderin je bekken ligt een groep spieren die steun geven aan de organen in je buik. Deze spieren zorgen er ook voor dat de blaas en de darm afgesloten worden zodat je geen urine of ontlasting kunt verliezen. Als je bekkenbodemspieren niet goed werken, kan het gebeuren dat je ongewild urine verliest. Op het moment dat je je moet inspannen, bijvoorbeeld als je moet rennen of gymen, of als je heel hard moet lachen of niezen, kunnen die spieren verslappen en plas je in je broek. Dat is niet ernstig, en je bent ook zeker niet de enige die er last van heeft. Je kunt er gelukkig zelf iets aan doen, je kunt deze spiergroep namelijk heel goed trainen. Alleen moet je dan wel eerst even weten waar die spieren precies zitten. Dat kun je voelen door tijdens het plassen te proberen te stoppen met plassen. De spieren die je op dat moment aanspant, dat zijn je bekkenbodemspieren. Je kunt ze trainen door ze steds even aan te spannen en weer los te laten. Dat kun je overal doen: als je in de klas zit, in bed ligt, in de rij staat bij de supermarkt of als je tv zit te kijken. Niemand ziet het, niemand merkt het. Als het goed is, merk je na een poosje vanzelf dat je je plas beter op kunt houden. Mocht het niet beter worden, ga dan langs je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een fysiotherapeut die je nog meer oefeningen om je bekkenbodemspieren te versterken kan geven.

Lees ook: wat te doen op het toilet