Huiswerk, sport, gedoe met je friends. Aaargh… Ben jij dan ook wel eens een stresskip? En vind je het vreselijk dat jij in sommige situaties in paniek raakt en de zenuwen door je lijf voelt gieren? Check nu tien tips om minder te stressen!

#1 Stop met zeggen dat je iets ‘moet’
Stresskipjes gaan vaak voor perfectie en leggen de lat net iets te hoog. Gevolg: je haalt je doelen niet binnen een bepaalde tijd en gaat stressen. Zorg er dus voor dat je niet teveel op je schouders neemt.  Stel kleine, haalbare doelen op voor jezelf. Daarbij kun je altijd hulp vragen aan je ouders of je BFF, (en ja écht) zelfs docenten kunnen je hierbij helpen.

#2 Zorg voor genoeg vrije tijd
Zet de vrije momentjes voor jezelf  ook echt in je mobiel of agenda. Spreek in die vrije tijd af met je BFF’s of ga eens lekker Netflixen op de bank. Het is in het begin misschien hartstikke moeilijk om vrij te nemen als je het druk hebt, maar op deze manier loopt je stress veel minder sterk op.

#3 Gezond leven
Door al dat gestress wordt je lichaam supermoe. Als je gezond eet en goed sport krijg je meer energie. Door de gezonde levenshouding heb je vaak ook minder last van stress. Let’s do the healthy-tour!

Lees ook: 10x anti-stress tips. 

#4 Durf ‘nee’ te zeggen
Vaak is het superverleidelijk als je BFF’s af willen spreken, maar jij moet leren voor een toets. Kies daarom altijd voor jezelf en durf ‘nee’ te zeggen. Je BFF’s lopen echt niet weg hoor! En jij gaat zonder stress je toets maken.

#5 Schrap activiteiten in je planning
Tja… heel leuk dat familie-etentje, maar jij kunt helaas niet mee. Je hebt een toetsweek en als je mee gaat ligt heel je planning door elkaar! Als je dit op een rustige manier aan je ouders vertelt, is het vaak geen probleem. Je komt overigens ook nog eens volwassen over als je verstandige besluiten durft te nemen.

#6 Ontspannen
Dat is het allerbelangrijkste als je stress hebt. Zoek een manier waarop jij je op een makkelijke manier even ontspant. Je kunt bijvoorbeeld een wandeling maken, een kop thee drinken of aan yoga doen.

Lees ook: 7 dingen die je beter niet kunt zeggen tegen een depri friend. 

#7 Werk met een goede planning
Als jij een goede planning maakt, hoef jij je in principe niet te stressen. Plan alles ruim in, want vaak stress je, omdat je denkt dat je tijdgebrek hebt. Het helpt nog beter als je ook nog een dagplanning maakt met een to do list. Dan hoef je niet te stressen dat je iets vergeet!

#8 Praat erover
Soms lucht het erg op als je met anderen over een stressmoment kunt praten. Diegene kan je misschien wel tips geven? Maar zelfs als de ander alleen maar luistert, merk je vaak dat je al een stuk chiller bent na zo’n gesprekje.

#9 Niet twijfelen aan jezelf
Onzekerheid levert vaak stress op. Probeer op stressmomenten je goede eigenschappen te benadrukken. Denk logisch na en besef dan dat je niet in alles uit kan blinken.

#10 Probeer je stress te herkennen
Iedereen heeft andere stresssignalen en schiet op andere momenten in de stress. Het is dus belangrijk dat je jezelf goed leert kennen, zodat je de volgende keer goed kunt ingrijpen. Daarvoor is het handig om een beetje te experimenteren. Als je bijvoorbeeld stress hebt voor een toets, kun je iets eerder gaan leren of je nog eens wat vaker laten overhoren. 

Lees ook: 10 lifehacks om zelfverzekerder te worden.