Elke girl zit wel eens niet zo lekker in haar vel. Je baalt van je uiterlijk of van je slechte cijfer op school. Het is dan lastig om positief te denken. Toch kun je met deze easy tips een heel eind komen. Smile!

1. Richt je op dingen die goed gaan
Het is makkelijk om jezelf te richten op de negatieve dingen, maar het is natuurlijk veel beter om je te richten op dingen die wél goed gaan. Bijvoorbeeld op die eyeliner die vandaag perfect gelukt is, of op het weekend waarin je leuke dingen gaat doen. Het kan ook helpen om deze dingen op te schrijven. Maak dan een lijstje wat er allemaal goed ging vandaag en wat je positief hebt ervaren. Bijvoorbeeld: Ik was op tijd op school, ik heb goed ontbeten, ik heb lekker gedoucht etc.

2. Wees niet te streng
Vooral niet voor jezelf. Niemand is perfect en iedereen haalt wel eens een minder goed cijfer of baalt wel eens van zichzelf. Dit is heel menselijk, maar niet zo heel nuttig. Iedereen is anders. Je mag best af en toe streng zijn voor jezelf, maar alleen als dat je helpt om je gedrag te verbeteren, niet om jezelf te straffen.

3. Betrap jezelf op negativiteit
Het kan helpen om jezelf te betrappen op je negativiteit. Of laat je BFF jou betrappen op negatieve uitspraken. Als je merkt dat je dit doet, verander het dan meteen naar een positieve! Heb je een vriendin die heel negatief doet? Dan is het verstandig om haar daar op aan te spreken. Jij wordt zelf namelijk ook meegesleurd door haar voorbeeld en dat is niet de bedoeling.

Lees ook: Zelfmoord vriendin

4. Lach!
Lachen is gezond en natuurlijk veel gezelliger dan chagrijnig zijn. Wees het zonnetje in huis! Wist je dat lachen ook goed is voor je lichaam? Je wordt er namelijk ontspannen van, het vermindert angst en stress en het levert gelukkigmakende hormonen op. Perfect dus als je even een dipje hebt.

5. Ontspan je
Als je angstig bent, word je sneller gestrest. Spanning en angst staan je in de weg, dus relax! Laat de negatieve energie los en ga lekker een rondje lopen om je hoofd leeg te maken. Heb vertrouwen in jezelf en heb vooral vertrouwen in de toekomst.

6. Glimlach naar iedereen
Zoals je hierboven al kon lezen is het goed om te lachen. Geef jezelf de opdracht om naar iedereen te lachen. Je hersenen denken dan dat er iets leuks aan de hand is en dat verbetert automatisch je stemming.

Lees ook: 10 tips om je crush nog voor 2017 te versieren

7Zoek naar oplossingen
Je baalt. Maar waarom eigenlijk? En hoelang al? En kun je er iets aan doen? Het is slim om goed na te denken over waarom jij je eigenlijk zo negatief voelt. Vaak kom je er dan achter dat het een probleem is dat je gewoon op kunt lossen.

8. Doe aan mindfulness
Heb je nou vaker last van negatieve gedachtes? Dan kan het helpen om mindfulness te gaan doen. Er zijn hier allerlei cursussen voor, maar je kunt natuurlijk ook een video op YouTube opzoeken. Geef jezelf de tijd om dit onder de knie te krijgen.

9. Sta relaxed op
Er zijn girls die wakker worden met stressgevende gedachtes. Ze denken aan alles wat ze die dag moeten doen en raken in paniek. Je lichaam reageert daarop, waardoor je haastend de deur uitgaat. Het is veel slimmer om jezelf de tijd te geven om te ontbijten en de dag te beginnen met een positieve gedachte.

10. Zeg ook eens nee
Neem je teveel hooi op je vork? Niet slim, dit zorgt namelijk vaak voor stress. Als iemand iets aan je vraagt, wil dat niet meteen zeggen dat je ja moet zeggen, je mag af en toe ook best eens nee zeggen. Zo geef je jezelf de ruimte voor andere dingen en hoef je geen afspraken te maken die je eigenlijk helemaal niet na kunt komen. 

Doe ook de test: Ben jij een keukenprinses?