10 tips om positief te denken

Oh nee! Morgen moet je een spreekbeurt houden in de les van die superstrenge docent en je durft echt niet. What to do? In GIRLZ 10 kun je lezen dat positief denken helpt tegen podiumvrees, maar ja, hoe doe je dat dan? Door deze tips te checken, of course!

Oh nee! Morgen moet je een spreekbeurt houden in de les van die superstrenge docent en je durft echt niet. What to do? In GIRLZ 10 kun je lezen dat positief denken helpt tegen podiumvrees, maar ja, hoe doe je dat dan? Door deze tips te checken, of course!

#1. Stel jezelf voor dat het supergoed gaat
Als je heel bang bent voor iets, zie je in gedachten vaak het ene doemscenario na het andere. Je verbeeldt je bijvoorbeeld dat je een black-out krijgt, of dat je heel gekke dingen zegt voor een volle klas. Ain’t helping! Door deze gedachten wordt dat wat je moet doen alleen nog maar enger en raak je zo bang dat je je misschien zelfs ziek wilt melden. Niet echt een goede oplossing… Beter werkt het om je juist voor te stellen dat het supergoed gaat. Je klasgenoten hangen aan je lippen tijdens je spreekbeurt, je docent geeft je een 9 en jij shinet als nooit tevoren.

#2. Denk niet aan het verleden
Heb je ooit iets verpest en durf je daarom niet opnieuw? Zeg dan steeds tegen jezelf dat het verleden niets te maken heeft met het nu. Het is heel vervelend dat je de vorige keer tegen de bok aan bent gesprongen, in plaats van erover (en dat je crush stond toe te kijken), maar dat wil niet zeggen dat je deze gymles geen briljante sprong kunt maken.

#3. Oefen
Negatief denken is vaak makkelijker dan positieve gedachten formuleren. Oefen daarom met positief denken door elke dag voor je naar bed gaat drie positieve gedachten op te schrijven. Zo dwing je jezelf om naar de leuke dingen in je leven te kijken.

Lees ook: 9 tips voor betere cijfers

#4. Bedenk een paar standaardgedachten
Als je hartstikke zenuwachtig bent, is het best lastig om iets positiefs te denken. Speel daarom een beetje vals door de positieve gedachten alvast voor te bereiden. Zeg bijvoorbeeld heel vaak op rustige momenten tegen jezelf dat jij een stoere girl bent die alles aankan. Wanneer het dan écht spannend wordt, is het veel minder moeilijk om positief te blijven denken,

#5. Lach!
Of het een echte of een fake smile is, maakt niet eens uit. Lachen zorgt ervoor dat het stresshormoon in je lichaam vermindert en daardoor kun je veel positiever blijven denken. Smile baby, smile!

#6. Zoek afleiding
Ben je drie dagen van tevoren al zo zenuwachtig dat je bijna gaat overgeven als je alleen maar aan die spreekbeurt of date denkt? Haal jezelf dan uit je negatieve gedachten door iets anders te gaan doen. Door even lekker fanatiek te gaan sporten of een goede shopsessie te doen met je BFF, maak je je hoofd een beetje leger. Daardoor kun je later weer veel makkelijker positief over jezelf denken.

#7. Geef complimentjes
Het klinkt gek, maar het werkt écht. Door een ander complimentjes te geven, ga je ook positiever over jezelf denken.

#8. Let op je ademhaling
Een rustig lichaam is een rustig hoofd. Ben je zenuwachtig en gestrest? Let dan eens op je ademhaling. Door rustig te ademen, zorg je ervoor dat je zelf ook wat rustiger wordt en dat helpt dan weer om positief te denken.

#9. Laat je BFF alles opsommen waar je goed in bent
Lukt het je zelf niet meer zo goed om positief te denken? Schakel dan hulp in van anderen. Vraag ze alles op te noemen wat ze leuk vinden aan jou. Wedden dat je daarna overloopt van zelfvertrouwen?

#10. Wees niet te streng voor jezelf
Zou jij de vriendschap met je BFF verbreken omdat ze er stom uitziet? En weet jij eigenlijk nog precies waar anderen vorig jaar hun spreekbeurt over hielden? Nee hè? Waarschijnlijk maak je je heel druk om dingen die de rest van de wereld niet eens merkt. Tja, dan kun je er zelf ook wel een beetje relaxter mee omgaan, toch?

Lees ook: 7 tips voor een presentatie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen