Word jij ’s ochtends altijd wakker met hoofdpijn, een pijnlijke kaak en kiezen? Dan is de kans groot dat jij tandenknarst in je slaap. Maar no worries! Hier is van alles aan te doen. Wij geven je 5 tips om te stoppen met tandenknarsen.

 

 

 

 

1. Vind de oorzaak
Vaak heeft tandenknarsen te maken met stress. Het kan te maken hebben met school of je crush die niet terug whatsappt… Probeer toch te ontspannen. Doe bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen of mediteer. Helpt het niet? Maak dan een afspraak bij de fysiotherapeut. Hij kan je massages en oefeningen geven om je kaakspieren te helpen ontspannen.

2. Doe het niet overdag
Als je slaapt is het lastig om niet op je tanden te knarsen, omdat je natuurlijk niet weet wat je dan precies doet. Maar als je wakker bent, kun je hier wél controle op uitoefenen. Probeer er dan dus op te letten dat je het zo min mogelijk doet!

3. Exit cafeïne
Van te veel cafeïne kun je nog meer stress krijgen en dit zal je tandenknarsen zeker niet verhelpen. Probeer dranken met deze stof dus zoveel mogelijk te skippen. Voorbeelden zijn thee, koffie en cola.

4. Kauw niet op dingen
Probeer om niet op dingen te kauwen. Dus óók niet op je pen op school!

5. Doe een washandje op je gezicht als je gaat slapen
Zo kunnen je kaakspieren ontspannen en wordt ook de kans op tandenknarsen kleiner!

Lees ook: Tips voor wittere tanden