Blegh, eens per vier weken is het weer zo ver: je wordt ongesteld. Niet echt je favo periode van de maand waarschijnlijk, maar met deze tips wordt-ie wel een stukje minder erg. Snel checken dus!

#1. Beweeg
Als je ongesteld bent, wil je waarschijnlijk alleen maar onder een dekentje op de bank liggen en je hÊÊl zielig voelen, maar dat is niet altijd het beste voor de pijn. Beweging helpt juist veel beter! Je hoeft echt niet als een gek te gaan bootcampen, maar je krampen kunnen een stuk minder worden als je een rondje gaat lopen.

#2. Slik op tijd een pijnstiller
Heb je een regelmatige cyclus en voel je je menstruatie aankomen? Neem dan al een pijnstiller voordat je ongesteld wordt. Je hebt dan veel minder last van de eerste uren van je ongesteldheid. Nice!

#3. Houd het warm
Door warmte worden je bloedvaten wijder en dat zorgt ervoor dat je menstruatie makkelijker verloopt. Trek dus lekker je warme trui aan en leg een warme kruik op je buik.

#4. Eet veel ijzer
En dan geen spijkers, maar food met veel ijzer, zoals spinazie en biefstuk. In bloed zit heel veel ijzer en doordat je dat verliest als je ongesteld bent, zakt dus ook het ijzerpeil in je lichaam. Met wat extra ijzerrijk eten, zorg je ervoor dat je minder slap wordt.

Lees ook: 9 tekenen dat hij niet de ware is

#5. Masturbeer
Yep, een orgasme kan menstruatiepijn verlichten. Worth a try, toch?

#6. Chill in de zon
Het allerfijnste van deze tip is dat je ‘m de hele maand mag uitvoeren! Zonlicht zorgt ervoor dat je vitamine D aanmaakt en dat zorgt er dan weer voor dat je veel minder last hebt van menstruatiepijn. Dus hup, naar buiten!

#7. Ga aan de pil
Werkt het allemaal echt niet en ga je elke maand bijna dood van de pijn? Dan kun je in overleg met je ouders en huisarts aan de pil gaan. Die helpt namelijk ook heel goed tegen menstruatiepijn.

Lees ook: 5 tips om een tampon in te brengen