Blegh… net als je er even he-le-maal geen zin in hebt, is het natuurlijk weer zo ver: je wordt ongesteld. Weet jij nooit zo goed hoe je het minder heftig kunt maken? Check dan de tips!

#1. Slik ibuprofen
Bloed jij een halve rode zee bij elkaar elke maand? Dan is Ibuprofen je friend. Deze pijnstiller zorgt ervoor dat de pijn minder wordt en dat je minder bloed verliest. Goodbye doorlekken!

#2. Eet spinazie
… of iets anders met veel ijzer. Doordat je bloedt, verlies je elke maand veel ijzer en daar kun je je slap door voelen. Dat compenseer je door lekker veel ijzerrijke dingen te eten, zoals vlees, broccoli, vette vis, gevogelte, bloemkool, pompoen, tomaten en citrusvruchten.

#3. Ga sporten
Het klinkt misschien maf, maar het is vaak beter tegen de pijn om lekker te sporten dan om zielig op de bank te blijven hangen. Dat hoeft niet superintensief te zijn: een stukje wandelen helpt al om de pijn te verminderen.

Lees ook: 5 tips om je ongesteldheid op vakantie te overleven

#4. Maak een warme kruik
Oma’s trucjes zijn zo gek nog niet. Een warme kruik helpt echt om je baarmoeder zich eerder te laten ontspannen. Om het je helemaal comfy te maken, neem je er twee: een houd je tegen je buik, de ander tegen je rug. Goodbye spierpijn!

#5. Relax
Stress is nooit goed voor je, en dan kan je ongesteldheid er nog erger van worden ook. Getsie! Relax er daarom maar lekker op los met je favo serie en een kopje thee. #helemaalzen

#6. Slaap lekker veel
Wetenschappers zijn het er nog niet helemaal over eens, maar het lijkt erop dat te weinig slaap voor een zwaardere en onregelmatigere menstruatie kan zorgen. Goed excuus om eens flink uit te slapen.

#7. Ga naar de huisarts
Werken alle huismiddeltjes echt niet meer? Dan wordt het tijd om naar de huisarts te gaan. Die kan je bijvoorbeeld de pil voorschrijven. Daardoor wordt je ongesteldheid meestal snel minder heftig.

Lees ook: 7 tips om zelfverzekerder over te komen