Ben jij de laatste tijd echt super down? Zou je het liefst de hele dag in bed kruipen en er voorlopig niet meer uitkomen? Check dan snel deze tips, zodat je het dipje snel weer te boven bent!

#1. Ga naar buiten
Als je down bent, duik je het liefst je bed in om daar voorlopig niet meer uit te komen. Daar is niets mis mee – als je het voor een paar uurtjes doet. Van frisse lucht knap je écht op, dus ga daarna lekker naar buiten, al is het maar een halfuurtje naar het winkelcentrum.

#2. Houd regelmaat
Nog zoiets waar je he-le-maal geen zin in hebt: op tijd opstaan en op tijd naar bed. Toch is het beter om dat wel te doen. Door je ritme te behouden, laat je zien dat jij de baas bent over je dip, in plaats van andersom.

#3. Houd een piekerkwartier
Als je je ergens druk over maakt, heb je de neiging om daar de hele tijd aan te blijven denken. Daar word je onwijs moe van en het helpt je ook niet verder. Spaar daarom al je negatieve gedachten op tot één moment. Dan mag je een kwartier lang net zo veel piekeren als je wilt. De rest van de dag kap je alle negatieve gedachten af door heel hard ‘stop’ te zeggen. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar doordat je niet begint met piekeren, heb je ook geen tijd om je echt ellendig te gaan voelen.

#4. Wees eerlijk
Je hoeft echt de caissière van de plaatselijke supermarkt niet om de hals te vliegen om eens even flink bij haar uit te huilen, maar tegen je vrienden en ouders mag je best eerlijk zijn over hoe het met je gaat. Zeg jij altijd automatisch ‘goed’ als iemand vraagt hoe het met je is? Stop daar dan eens mee. Door te praten, kunnen zij je helpen.

Lees ook: 5 tips om iemand die gepest wordt te helpen

#5. Stop met dingen perfect doen
Veel meiden worden down als ze denken dat ze een foutje maken. Maar hé, bekijk het eens zo: het is zonde als je nooit fouten maakt, want zo krijg je ook nooit de kans om iets te leren. Dan is het al veel minder eng, toch?

#6. Doe onstpanningsoefeningen
Het klinkt suf, maar als je niet meer kunt stoppen met gestrest zijn, kan het heel goed helpen om ontspanningsoefeningen te doen. Internet staat er vol mee, maar je kunt ook ergens een cursus mindfulness of yoga volgen.

#7. Zoek hulp
Lukt het je echt niet meer om uit je dip te komen? Zoek dan hulp! Je huisarts kan je helpen of doorverwijzen, maar je kunt ook altijd chatten met de medewerkers van de kindertelefoon.

Lees ook: 7 manieren om je ongesteldheid minder erg te maken