Je hebt een verjaardag en daarom heb je een leuk nieuw setje kleding aangetrokken. Maar als je aankomt op het feestje, ben je al helemaal bezweet en heb je donkere plekken onder je oksels. Iew! Naast dat je je zelf erg vies voelt, is het ook heel irri om die zweetplekken te zien. Lees verder voor tips die je kunnen helpen als je veel zweet.

1. Gebruik een goede deodorant
Oké, een deo kan er niet voor zorgen dat je helemaal niet zweet, maar een goede deo kan je wel helpen. Gebruik een antiperspirant, die zorgt ervoor dat je niet zo snel zweet.

2. Draag geen synthetische kleding
Synthetische topjes en shirts ademen niet, waardoor de boel al snel gaat broeien. Daardoor krijg je het warm en dan ga je juist zweten. Draag veel katoenen en linnen kleding, dat is luchtig en zorgt ervoor dat je huid kan ademen.

3. Haar scheren onder je oksels
Yep, als je zweet wordt het vocht vastgehouden door je haartjes. Scheren dus, want dan blijft het zweet ook niet hangen en kunnen er geen luchtjes ontstaan. ‘Vers’ zweet stinkt namelijk niet, maar oud opgedroogd zweet wél.

4. Elke dag douchen
Door jezelf vaak te wassen blijf je lekker fris en was je al het oude zweet weg. Bacteriën en zweet zorgen samen voor nare luchtjes, dus gebruik een antibacteriële douchegel.

5. Niet denken aan zweten
Wist je dat je, als je denkt aan zweten, dan juist gaat zweten? Niet te veel aan denken dus, maar de gedachte gewoon wegduwen.

6. Stress verminderen
Ben je heel erg zenuwachtig als je een spreekbeurt moet houden en breekt het zweet je al letterlijk uit als je er alleen maar aan denkt? Niet doen! Door stress word je zenuwachtig en daardoor ga je zweten. Probeer te relaxen, dan ga je ook minder zweten.

7. Zweetplekken verwijderen
Als je veel zweetplekken in je kleding hebt, kun je ze het best even laten weken in koud water met een vlekkenverwijderaar. Daarna gewoon normaal wassen.

8. Just in case
Als je bang bent dat je giga zweetplekken krijgt als het warm is, kan het het fijn zijn om een extra shirtje in je kluisje op school te bewaren. Gewoon, voor de zekerheid.

Lees ook: Tips tegen presentatieangst