Omgaan met de dood van een vriend(in) is erg moeilijk. Het liefst wil je alleen maar huilen en alleen zijn… Maar misschien kunnen deze tips je een beetje helpen.

1. Laat jezelf treuren
Houd je emoties niet in, maar laat jezelf rouwen. Huil, schreeuw en laat je gevoelens los.

2. Geef jezelf me-time
Het is oké om even alleen te willen zijn en geen anderen om je heen te willen hebben. Neem de tijd om te verwerken wat er is gebeurd. Je mag jezelf gerust een weekje in je kamer opsluiten!

3. Maar isoleer jezelf niet van anderen
Het is goed om even tijd voor jezelf te hebben, maar isoleer je niet volledig af van anderen. Als je het gevoel hebt er helemaal alleen voor te staan wordt het verwerken nog moeilijker. Negeer je gevoelens niet en deel ze met je familie en friends. Zij zullen je begrijpen en kunnen je troosten.

4. Rust
Al deze emoties vragen veel van je en kunnen ervoor zorgen dat je je erg moe voelt. Gun jezelf dus rust en genoeg slaap. Misschien is het moeilijk om in slaap te vallen, maar probeer het toch. Het zal je helpen je iets beter te voelen.

5. Laat anderen je helpen
Laat je vrienden en familie er voor je zijn. Vertel hun je gevoelens en wat je nodig hebt. En als je vindt dat ze té aardig voor je zijn: vertel hen dit dan ook.

6. Praat over je herinneringen
Het is heel hulpzaam te praten over herinneringen met mensen die je vriend(in) ook kenden. Zo kunnen jullie samen lachen en huilen en voel je je minder alleen staan.

7. Start een routine
Het is supermoeilijk om je te concentreren als je net een vriend(in) hebt verloren, maar het beste is om toch te proberen langzaam je ritme weer op te bouwen. Wanneer je structuur hebt, heb je iets om je te focussen in plaats van continu aan je overleden vriend(in) te denken.

8. Praat met een therapeut
Soms is praten met een vriend of familielid niet genoeg en in dit geval kan een therapeut je enorm helpen. Je kunt zo technieken leren hoe je kunt omgaan met de dood van je vriend(in) en proberen verder te gaan met je leven.