Je ligt in bed, verstuurt nog even de laatste appjes en besluit dan dat het toch écht tijd is om te gaan slapen. Licht uit, mobieltje weg en slapen maar! Maar een uur later lig je nog steeds wakker… Herkenbaar? Met deze tips slaap jij voortaan stukken beter!

1. Keep it koel!
Hoewel je in een warme kamer sneller in slaap valt, slaap je in een koude kamer veel vaster. Je wordt minder snel wakker en daardoor ben je ’s ochtends veel beter uitgerust. Houd je kamer dus koel!

2. Slaap op vaste tijden
Dit is eigenlijk het beste wat je kunt doen voor een goede nachtrust. Bepaal een vaste bedtijd voor jezelf en houd hieraan vast. Je zult zien dat het helpt!

3. Houd je sokken aan
Uit onderzoek is gebleken dat je sneller in slaap valt als je voeten warm zijn. Misschien wel minder fijn om met sokken te slapen, maar het is het proberen zeker waard. Toch?

4. Exit lichtgevende klokken
Het licht kan je slaap verstoren, zelfs als je je hier niet bewust van bent!

5. Houd het donker
Net als lichtgevende klokken, kunnen ook andere lichtjes je slaap verstoren en ervoor zorgen dat je eerder wakker wordt. Houd je kamer dus zo donker mogelijk! En lukt dit niet? Koop dan een slaapmasker!

6. Zit voor je gaat slapen niet op je telefoon
Als je dit wél doet, kan het ervoor zorgen dat je ’s nachts wakker wordt omdat je er toch onbewust mee bezig bent. Het beste is dan ook om dertig minuten voor je gaat slapen je mobieltje weg te leggen.

7. Woelen
Kan je niet slapen, omdat je telkens ligt te woelen? Je denkt na over álles en kan je niet ontspannen… In dit geval is het goed om even het licht aan te doen en een boek of tijdschrift erbij te pakken. Als je even leest zal je je vanzelf weer ontspannen en moe worden. Grote kans dat het slapen dan wél lukt!  

8. Word op dezelfde tijd wakker
Net zoals elke avond op dezelfde tijd gaan slapen, is het ook goed om elke ochtend om dezelfde tijd op te staan. Uitslapen is natuurlijk geweldig, maar een regelmatig slaapritme zal echt helpen voortaan tien keer beter te slapen. Echt!

Lees ook: Tips om snel uit je bed te komen