Elke girl die ongesteld is weet dat die ene week in de maand geen feestje is. Vooral als je last hebt van menstruatiepijn, zoals buikkrampen, pijnlijke borsten en rugpijn. Maar wist je dat er allerlei trucjes bestaan waardoor je menstruatieklachten kunt voorkomen? Check ze hier!

1. IJzer
Uit onderzoek is gebleken dat girls die dagelijks genoeg ijzer binnenkrijgen, 40 procent minder kans hebben op menstruatieklachten. Wow! Genoeg reden om nog wat extra broccoli, sperziebonen, artisjokken én spinazie op je bord te scheppen…

2. Calcium
Ook calcium kan helpen om menstruatiepijn te voorkomen. Hoe meer calcium je eet, hoe minder last je van pijntjes zal hebben! Je vindt het bijvoorbeeld in melk, hazelnoten, boerenkool, kaas en yoghurt.

3. Exit roken
Wist je dat roken invloed kan hebben op je menstruatieklachten? Uit onderzoek is gebleken dat girls die roken vaker last hebben van pijn dan niet-rokende girls. Roken zorgt er namelijk voor dat je bloedvaten vernauwen waardoor de doorbloeding verslechtert en je pijn krijgt. Stoppen dus!

4. Kaneel
Kaneel is een wondermiddel! Het helpt tegen verkoudheid, allergieën én menstruatiepijn. Er zit calcium én ijzer in, wat supergoed helpt tegen je krampen. Zorg er dus voor dat je regelmatig wat kaneel binnenkrijgt door bijvoorbeeld een lekker kopje kaneelthee te drinken.

5. Beweeg
Oké, misschien moet je er niet aan denken, maar wist je dat voor én tijdens je menstruatie voldoende bewegen je menstruatieklachten kan verminderen? Sporten werkt stressverlagend en je lichaam maakt een stofje vrij waardoor je je gelukkiger voelt. Het helpt je lichaam te ontspannen en buikkramp tegen te gaan. Need we say more?

6. Skip zout eten
Misschien is die zak chips leeg eten het liefste wat je wilt, maar toch is het beter dit niet te doen. Eten van veel zout zorgt er namelijk voor dat je lichaam meer vocht vasthoudt, waardoor het opgeblazen gevoel in je buik nóg groter wordt.

7. Vitamine D
Uit onderzoek is gebleken dat vitamine D de menstruatie draaglijker maakt én het gebruik van pijnstillers voorkomt. Het zit vooral in volle melk, eieren en vis.

8. Anticonceptiepil
Heb je altijd superveel pijn tijdens je menstruatie en last van hevig bloedverlies? In dat geval zou je kunnen overwegen de anticonceptiepil te gaan slikken. Je menstruaties worden regelmatiger, je bloedverlies minder en ook de pijn lichter. Je kunt het heel easy aanvragen bij je huisarts.

Lees ook: Pijn tijdens ongesteldheid