Oh my gosh, de examens beginnen bijna… We snappen het als je superzenuwachtig bent, daarom hebben wij een anti-stress lijstje voor jou samengesteld. Dear stress, let’s break up!

1. Yummie food – Wist je dat sommige snacks je kunnen helpen ontspannen? Volgens verschillende wetenschappers is pure chocolade het beste medicijn tegen examenstress! In dit lekkere goedje zit aminozuur tryptofaan. Dit stofje stuurt je gelukshormonen aan en zorgt er dus voor dat jij je helemaal happy voelt.

2. Thee – Het drinken van groene thee is goed voor het verlagen van je stressniveau! Drink vooral geen koffie. Hier krijg je adrenaline van en dat kan weer stress als gevolg hebben. Je kunt beter helemaal zen zijn als je moet leren!

3. Sporten – Als je beweegt voel je je positiever en helderder! Ook na een sportsessie blijft deze positieve vibe nog een tijdje hangen. Misschien een goed idee om tussen het leren door een rondje te rennen in het park?

4. Friends- Heb je last van stress? Spreek dan af met mensen die je lief vindt! Sociaal contact is één van de beste manieren om te ontspannen. Samen zijn met je friends zorgt ervoor dat je de drukte heel even vergeet.

5. Checklist – Overzicht is heel belangrijk als je je onrustig voelt. Maak daarom een handige checklist. Schrijf alles op w
at je nog moet doen en in welke volgorde. Orde en regelmaat zorgen voor rust in je hoofd.

6. Slaap – Het heeft geen zin om tot twee uur ’s nachts te leren. Onvoldoende nachtrust kan namelijk ook voor stress zorgen. Ga daarom op tijd naar bed en zet je wekker op een vast tijdstip.

Lees hier waarom kauwgom kauwen goed is tijdens je examen

 

Laat dus dat bakje koffie staan, want dat wakkert je adrenaline en dus ook je stress aan. Neem liever een kop groene thee. Het bevat allerlei stoffen, zoals polyfenolen, flavonoïden, catechinen en aminozuren die positief werken bij stress.