Ik ben een meid van 15 jaar, (zit ook erg in de puberteit) en heb NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel).

Nu is het bij mij vaak zo dat ik heel snel boos word, soms ook onnodig. Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken als ik boos word. Soms haal ik een paar keer diep adem en dan gaat het goed, maar soms ben ik echt heel boos en wil ik niets proberen. Hebben jullie een tip om mij te helpen, want ik zit én in de puberteit, én ik zit opgescheept met die handicap. Ik wil weten welke tips jullie hebben hiervoor, voor o.a. mijn snelle boze gedrag, want dat zit me enorm in de weg. Heel hartelijk dank.
Meisje mét handicap

Echt heel boos zeg je… en hoe erg is dat precies? Ga je dan schelden, slaan, met dingen smijten? En is dat bij jou ook echt erger dan bij mensen die geen NAH hebben? Als het iets met je handicap te maken heeft, heb je vast ook last van andere dingen waarmee je emotioneel in de knoop raakt. In dat geval kan het helpen om advies te vragen aan een psycholoog of neuroloog. Als het alleen die boosheid is, dan moet je je afvragen of je NAH daar echt de oorzaak van is. Iedereen heeft wel eens van die momenten waarop je zo ontzettend boos bent… Wij kunnen je alleen het advies geven dat voor alle girls geldt: als je zo boos bent dat je bang bent dat je dingen gaat doen of zeggen waar je later spijt van krijgt, dan helpt het om even weg te gaan. Loop de kamer uit, ga naar buiten, naar het toilet… Probeer je gevoelens onder controle te krijgen, bijvoorbeeld door diep in te ademen, een plens koud water over je gezicht te gooien of even rustig te gaan zitten. Heb je echt het gevoel dat je razend bent, dat je op ontploffen staat, probeer dan stoom af te blazen door bijvoorbeeld hard te rennen, te springen of tegen iets dat toch wel blijft staan aan te slaan of te schoppen (let op dat je jezelf geen pijn doet!). Als je echt heel vaak boos wordt, helpt het soms ook om ontspanningsoefeningen te doen. Dat zijn bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen die te vinden zijn op internet. Probeer je elke dag terug te trekken op je kamer en doe dan die oefeningen. Bedenk voor jezelf een zinnetje dat je helpt bij het ontspannen. Zoiets als: ‘Ik doe even helemaal niets…’ Als je vaak genoeg dergelijke oefeningen doet, kun je op die manier leren om je boosheid onder controle te houden. Als je dan een woede-uitbarsting voelt aankomen, denk je aan dat zinnetje en is het gemakkelijker om rustig te worden.