Oké, het lijkt nog lang geen zomer. Maar als jij straks strak op het strand wilt liggen, kun je beter nu alvast aan de slag. Dit zijn de snelste elke dag-oefeningen voor billen, buik, bovenbenen en borsten.

Billen
Ga op je knieën zitten, houd je rug recht en ondersteun je bovenlichaam met beide armen. Doe nu je rechterbeen omhoog in een hoek van negentig graden en beweeg je been in deze positie acht keer op en neer. Je voelt de spieren in je billen aanspannen. Wissel af met je andere been. Herhaal de oefening aan beide kanten vier keer.

Buik
Ga op de grond liggen. Zet je voeten stevig op de grond en houd je handen naast je oren. Gebruik je buikspieren om overeind te komen en zak dan langzaam weer terug. Let op: houd je hoofd niet verkrampt, maar kijk ontspannen naar de stralend blauwe hemel (of het smoezelige plafond), anders krijg je pijn in je nek. Maak deze korte beweging tien keer. Neem dan een korte pauze en herhaal de hele oefening nog vier maal.

Borsten
Ga op je knieën zitten met je enkels over elkaar gekruist in de lucht en leun zo ver naar voren tot je alleen nog op je armen steunt. Buig nu je armen zo ver dat je neus bijna de grond raakt. Zorg ervoor dat je niet door je rug zakt. Adem kort uit en strek je armen weer. Doe dit vier keer in setjes van acht. Daar groeien je borstspieren van!

Bovenbenen
Doe met je rechterbeen een grote stap naar voren. Houd je linkerbeen gestrekt. Veer even door en stap dan weer terug. Je handen glijden bij deze oefening langs je voorste been. Stap acht keer vooruit en weer terug en wissel dan van been. Herhaal de oefening vier keer.