De zomer is voorbij, dus het is afgelopen met het lekker luieren in de zon. Elk jaar nemen we onszelf voor om actief te worden en nu gaan we dat ook echt doen! Een supergezonde en ja, ook leuke manier om topfit te worden is hardlopen. Hardlopen is niet alleen superhealthy en verslavend, je wordt er ook ontspannen van. Maar hoe begin je nu eigenlijk met hardlopen? Wij geven tips!

Beginnen met hardlopen is lang niet zo easy als het lijkt. Waarschijnlijk ben je helemaal kapot na een paar minuutjes rennen. Maar wees gerust, dat is ook logisch! Het begin is altijd zwaar en na een tijdje lukt het je echt om steeds langer achter elkaar te rennen.

1. De juiste schoenen
Hardlopen is een hele opgave voor je lichaam en goede schoenen zijn daarbij heel belangrijk. Hardloopschoenen hebben erg veel demping, want je lichaam krijgt tijdens het hardlopen behoorlijk wat te verduren. Goede schoenen kosten veel geld, ongeveer tussen de €100,- en €150,- euro, maar je zult er superveel baat bij hebben. En no worries, er zijn ook superhippe hardloopschoenen. Check bijvoorbeeld deze gave van Nike!

2. Je hardloopoutfit
Ook juiste kleding is belangrijk voor een goede hardloopsessie. In een wijde trainingsbroek zal het moeilijker zijn om te rennen, dus draag het liefst een strakke sportbroek. Bedenk ook goed wat voor weer het buiten is. Draag bijvoorbeeld geen korte broek bij -1 graden. Want dan krijg je het zelfs van hardlopen nog niet warm! Wacht wel met het kopen van echt goede hardloopkleding. Die kleren zijn enorm duur en kun je beter halen zodra je zeker weet dat je door wilt gaan met hardlopen.

3. Schema
Als beginnend hardloper is het heel erg belangrijk om je conditie langzaam op te bouwen. Een schema is daarbij heel handig. Op internet vind je enorm veel hardloopschema’s. Hier vind je een superhandig schema waarbij je rustig kunt beginnen. In het begin wissel je het hardlopen nog af met wandelen. Dit zorgt er voor dat je hartslag omhoog en omlaag gaat, wat nodig is om conditie op te bouwen en het vermindert blessures.

4. Music!
Om lekker te kunnen hardlopen, heb je natuurlijk een goede beat nodig in je oren. Kies voor upbeat nummers die je veel energie geven. Onbewust pas je jouw tempo aan op je nummers, dus kies vooral geen slome nummers. Hieronder staan een paar superleuke nummers die je zullen helpen de eerste hardlooptrainingen door te komen:
Pharell Williams – Happy
Serebro – Mi Mi Mi
Naughty Boy – La La La
Stromae – Papaoutai
Imagine Dragons – On Top Of The World
David Guetta – Titanium
Macklemore – Thrift Shop

5. Een doel stellen
Als je begint met hardlopen, wil je natuurlijk ook iets bereiken. Door een doel voor jezelf te stellen, krijg je extra motivatie. Schrijf jezelf bijvoorbeeld in voor een marathon in jouw eigen stad of spreek met je BFF af dat jullie willen proberen om in een paar maanden tijd 8 kilometer achter elkaar te rennen. En wees niet bescheiden, je kunt meer dan je denkt!

6. Hulp-apps
Natuurlijk bestaan er ook superveel apps die je kunnen helpen bij het hardlopen. Bijvoorbeeld de apps Nike+ en Runkeeper. Na het invullen van je gegevens weet deze app precies wat jij kunt en zal hij jouw prestaties bijhouden. Ook vertelt-ie hoeveel calorieën je hebt verbrandt en hoever je precies hebt gelopen. Verder geeft hij je een extra duwtje in de rug, want deze app waarschuwt je als jij ‘per ongeluk’ een keer bent vergeten om te sporten.

7. Start running!
Kleding, check. Music, check. Motivatie, check! Je eerste keer hardlopen is aangebroken. Bereid je mentaal en lichamelijk goed voor. Ga niet sporten op een lege maag, maar zorg ervoor dat je bijvoorbeeld een uur na het eten gaat lopen. Zo heb je toch genoeg energie en hoef je niet na een kwartier al te stoppen omdat je maag te leeg is. Doe je haar in een staart en begin met de warming-up. Het is heel belangrijk dat je spieren warm genoeg zijn. Zodra je helemaal warm bent, kun jij beginnen! En een goede tip voor onder het lopen: adem in door je neus en blaas uit via de mond. Wedden dat jij over een paar maanden een echte hardloop-pro bent?

You can do it!