Je ouders zeuren dat je vooral goed moet leren, je leraren blijven herhalen hoe belangrijk je eindexamen wel niet is en je zus laat nog eens trots zien dat zij alleen maar negens had. Jij piekert nog even verder en bent ervan overtuigd dat je het toch niet zult halen… Piekeren helpt niet. Deze tips wel!

Planning
Plannen: dat woord zul je nog vaak horen. Als je goed kunt plannen, heb je helft van je examen al binnen. Wanneer kun jij de meeste stof opnemen? Op die uren ga je leren voor de moeilijke vakken. Schrijf per uur op wat je wilt doen en wanneer je een pauze neemt. Houd je aan je planning, stel niets uit. Je kunt beter elke dag wat doen en nog tijd overhouden om te ontspannen, dan op het laatst beginnen zodat de stress in alle hevigheid kan toeslaan! 

Téveel!
Te weinig leren is niet goed, maar te veel ook niet. Je kunt natuurlijk álles leren omdat je bang bent dat je iets overslaat… Dat wordt actieve examenvrees genoemd: je kunt niet meer stoppen met leren. Probeer niet alles te weten, want dat kan gewoonweg niet.

Negatief
Je kunt ook denken: het lukt me toch niet, dus waarom zou ik wat doen? Met deze negatieve gedachte gaat het je inderdaad niet lukken. Je bent toch niet zo ver gekomen met niksen? Je kunt het nu ook wel. Denk positief, ontspan en kruip weer achter je boeken.

Studeer-atmosfeer
Achter je bureau, op je bed, aan de keukentafel, in het zonnetje op het terras. Iedereen heeft zijn eigen favo plaats om te studeren. Als je last hebt van concentratieproblemen, is niet elke plaats geschikt. Ga op een opgeruimde plek zitten zodat je niet wordt afgeleid door zingende vogeltjes, de foto van je vriendje of je phone.

Goed slapen
Het is verstandig om goed uitgeslapen op het examen te verschijnen. Tot diep in de nacht doorleren is dus niet verstandig. Extra vroeg opstaan om nog iets na te kijken, helpt ook al niet. Je onthoudt toch niet meer wat je leest. Je kunt beter vroeg naar bed gaan en je wekker op tijd zetten. Zo heb je ’s ochtends de tijd om lekker te eten (erg belangrijk voor een examen!) en op tijd te vertrekken zodat je zeker weet dat je niet te laat komt. Het is helemaal niet erg om een kwartiertje voor het examen al op school te zijn. Dat is beter dan gestrest het examenlokaal binnen te hollen. 
 

Makkelijk/moeilijk
Verdeel tijdens het maken van een examen de beschikbare tijd over de vragen. Kom je onverwacht een moeilijke opgave tegen? Raak niet in paniek, maar ga eerst even naar een gemakkelijkere vraag. Neem de tijd om de vragen goed door te lezen en geef een zo volledig mogelijk antwoord. Raffel het examen niet af, zodat je het maar weer achter de rug hebt. Je zit er nu toch, dus gebruik de tijd die je hebt.

Eerste hulp bij paniek
‘Ik weet niks meer, de opgaven zijn veel te moeilijk, ik kan het niet, wat was het ook alweer.’ Krijg je opeens een paniekaanval? Denk dan aan iets anders, neem een slokje water, ga rechtop zitten met je voeten plat op de grond (een erg rustgevende houding) en haal een paar keer diep adem. Sluit je af voor negatieve gedachten en richt je op datgene waarvoor je gekomen was: het maken van het examen.

Middeltjes
Er zijn natuurlijke geneesmiddelen, zoals Valdispert en Plantival, die zorgen dat je je beter kunt concentreren of waar je rustiger van wordt. Vraag altijd eerst advies aan je huisarts voordat je met deze middeltjes begint. Ook kun je een kopje kamillethee of warme melk met honing drinken om in slaap te komen. Voor wat extra energie, kun je een dextrootje nemen.

Hulp zoeken
Als je alles hebt geprobeerd om van je examenvrees af te komen en toch blijft piekeren, dan is het tijd om aan de bel te trekken. Praat erover met je ouders of je mentor. Zij kunnen je verder helpen met een examenvreescursus, trainingen of bijles.

Lees ook: 9 tips voor betere cijfers