Op school kun je je ogen bijna niet open houden maar als je eenmaal in je bed ligt ben je klaarwakker. Superstom! Wij hebben een paar handige tips waardoor jij beter kunt slapen. Lees snel verder!

Routine
Als je elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en ook rond dezelfde tijd weer opstaat, zorg je ervoor dat je een goed slaapritme krijgt. Blijf dus niet te lang liggen als je wekker is gegaan, maar spring gelijk onder de douche. Zo heb je ook veel meer aan je dag en genoeg tijd om allemaal nuttige en leuke dingen te doen!

Sporten
Veel bewegen zorgt ervoor dat je ’s avonds goed kunt slapen. Hoe actiever je dag, hoe beter je nacht. Dus regelmatig sporten is heel fijn maar ook nog eens superhandig! Zorg er alleen voor dat je ’s avonds niet meer hoeft te sporten. Je krijgt er namelijk ook heel veel energie van en dat is niet handig als je lekker wilt slapen.

Geen cafeïne
In cola, koffie en zelfs in veel soorten thee zitten het stofje cafeïne. Cafeïne zorgt ervoor dat je meer energie krijgt, niet heel handig dus als je wilt slapen. Hoe lekker het ook is, sla dat kopje thee of stukje chocolade ‘s avonds maar even over. Heb je toch zin in een warm drankje? Neem dan cafeïnevrije thee of warme melk.

Frisse lucht
Frisse lucht is ook heel belangrijk tijdens het slapen. Zet daarom ook altijd je raam of een rooster een stukje open. Zo krijg je tijdens je slaap genoeg zuurstof.

Lezen
Na een lekkere warme douche ben je in bed gedoken, maar je kunt nog niet gelijk slapen. Ga dan even een paar bladzijdes lezen. Als je merkt dat je ogen moe worden, leg je snel je boek weg en kun je heerlijk in slaap vallen.

Pen en papier
Je hebt al van alles geprobeerd om in slaap te komen maar niets helpt. Je blijft maar denken aan die ene leuke jongen of misschien wel aan je toetsweek. Zorg dan dat je altijd een pen en een kladblok naast je bed hebt liggen. Zo kun je alles van je afschrijven als je weer eens ligt te piekeren.