Een gezond ontbijt is het beste begin van de dag. Het geeft je energie en zorgt ervoor dat je fris en vrolijk de dag doorkomt.

Wakker worden
Niet alleen je geest heeft een hele nacht geslapen, ook je lichaam heeft minstens acht uur op een heel laag pitje gefunctioneerd. Het ontbijt is de eerste maaltijd die je lichaam na zo’n hele nacht rust binnen krijgt. Je lichaam is dan ook wel toe aan wat eten. Een goed ontbijt helpt je lichaam bij het wakker worden. Zo worden je darmen aangezet om weer aan het werk te gaan en dankzij het ontbijt komt je stoelgang op gang.

Nieuwe energie
Een ontbijt maakt je niet alleen wakker, maar levert ook de energie die je nodig hebt om je te kunnen concentreren op school of op je werk. Je denkt misschien dat je best zonder ontbijt de deur uit kunt, maar tegen de tijd dat je op school aankomt of aan het werk gaat, begint je lijf te vragen om energie. Je merkt het vanzelf: als je op dat moment niets eet, voel je je moe en futloos. Een snelle snack lijkt dan de oplossing, maar levert uiteindelijk meer calorieën en minder energie dan een degelijk ontbijt.

Dieet
Dacht je af kunnen vallen door het ontbijt over te slaan? Het tegendeel is waar. Als je niet ontbijt, komt je lichaam moeilijker op gang, heb je sneller en vaker trek in zoete, calorierijke snacks en voel je je slap en moe waardoor je minder calorieën verbrandt. Niks afvallen dus. Als je je ontbijt overslaat, is de kans groot dat je er zelfs kilo’s bij krijgt!

Een goed ontbijt
Maar wat is dat dan, een goed ontbijt? Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een volkoren boterham met je lievelingsbeleg bijvoorbeeld, is een prima begin van de dag. Zo’n boterham zit namelijk boordevol koolhydraten die langzaam energie afgeven waardoor je er een groot deel van de ochtend mee vooruit kunt. Hetzelfde geldt voor een ouderwets bord havermout of Brinta.

Zoet
Er is altijd wel tijd te vinden om ’s ochtends snel een boterham te maken. Je kunt het brood zelfs de avond daarvoor maken en in de koelkast bewaren. Beleg mag ook best zoet zijn, daar wordt je lichaam goed wakker van. Als je op je gewicht wilt letten, kies dan voor caloriearm beleg zoals jam, vruchtenhagel, (appel)stroop of honing. Pindakaas en chocopasta kun je beter laten staan.

Drinken
Je lichaam heeft ’s ochtends ook vocht nodig. Drink daarom bij je ontbijt een glas halfvolle of magere melk of koffie of thee zonder suiker. Fruit bevat ook veel vocht. Je kunt ook twee vliegen in één klap slaan en een glas versgeperst sinaasappelsap bij je ontbijt drinken. Dan heb je al meteen de helft van je dagelijkse portie fruit binnen. Zo ben je de dag goed begonnen!