Je bent moe, zo moe… Elke ochtend kost het je moeite om je bed uit te komen. Als je uit school komt, val je uitgeput op de bank. Huiswerk maken? Je moet er niet aan denken! En bij een spannende film op televisie val je gewoon in slaap. Chronische vermoeidheid heet dat. Het is een klacht die regelmatig voorkomt, ook bij jonge meisjes. Hoe komt dat?

Je bent moe, zo moe… Elke ochtend kost het je moeite om je bed uit te komen. Als je uit school komt, val je uitgeput op de bank. Huiswerk maken? Je moet er niet aan denken! En bij een spannende film op televisie val je gewoon in slaap. Chronische vermoeidheid heet dat. Het is een klacht die regelmatig voorkomt, ook bij jonge meisjes. Volgens artsen wordt dit niet veroorzaakt door bijvoorbeeld te laat stappen of te lang doorleren, maar door een van de volgende factoren:

Te lang slapen
Ja, het is echt waar. Je kunt moe worden door te slapen. Als je in het weekend lekker lang in je bed blijft liggen, kan je hele stofwisseling in de war raken. Daardoor gaat je energievermogen naar beneden. Je lijf stelt zich dan in op een traag dagritme en je wordt ongemerkt steeds slomer. Probeer een vast slaapritme aan te houden. Zelfs in het weekend. Dat mag wel een uurtje verschillen, maar niet een halve dag.

Te weinig beweging
Als je met de auto naar school wordt gebracht en na school op de bank gaat hangen om tv te kijken, als je dus nauwelijks in beweging komt, heeft dat ook effect op je stofwisseling en dus word je ook daarvan moe en lusteloos. De oplossing: op de fiets naar school, regelmatig rennen met de hond of twee of drie keer per week een half uur tot een uur naar de sportschool. Daar word je moe van, maar je krijgt ook meer energie!

Verkeerd eten
Patat, frikadellen, chocola… Niet gezond, maar dat wist je al. Maar wist je ook dat je er heel erg moe van kunt worden? Je lichaam heeft heel veel energie nodig om die vette happen te verwerken. Er blijft dan minder over voor het denken, lopen, lezen en zelfs voor leuke dingen doen. Eet elke dag verse groenten en fruit. Vooral appels zijn echte oppeppers. En eet geen vette dingen laat op de avond want daardoor slaap je slechter. En drink genoeg. Twee liter water per dag is niet alleen gezond voor je lichaam, maar ook goed voor je huid en je energielevel.

IJzertekort
Als je last hebt van veel bloedverlies tijdens je menstruatie, kun je een tekort aan ijzer krijgen. Het ijzer in je bloed zorgt voor het transport van zuurstof, de belangrijkste energiebrenger van het lichaam. Als je ijzergehalte te laag is, kun je niet meer goed presteren. Vlees, volkorenproducten, peulvruchten en groene groentesoorten peppen je ijzergehalte weer op. Als je vegetarisch eet, loop je ook meer risico op een ijzertekort. Dan zul je aanvullende ijzertabletten moeten slikken. Die zijn te koop bij de drogist en apotheek.

Stress
Helaas, van te veel huiswerk wordt je volgens deskundigen niet moe. Wel van stress. Als je bijvoorbeeld op je tenen moet lopen om het tempo op school bij te kunnen houden. Je vergt dan te lang, te veel van je lichaam en daardoor raakt je energie op. Door de stress lig je vaak ook nog lang in bed te piekeren. Om je weer beter te voelen, moet je de oorzaak van de stress aanpakken. Misschien toch naar een andere school, praten over je problemen… Maak in ieder geval tijd vrij voor leuke, ontspannende dingen.

Ziek
Van een fikse griep kun je nog wekenlang moe blijven, maar er bestaan ook ziektes waardoor je je chronisch moe voelt: bijvoorbeeld het moeheidssyndroom (ME) en de ‘kusziekte’ de ziekte van Pfeiffer. Als je daar bang voor bent, kun je het beste even naar de dokter gaan en bloed laten prikken.