De tranen lopen over je wangen, je kunt niet meer slapen eten en niets of niemand kan je opvrolijken. Je draait alleen nog maar sombere muziek terwijl je denkt aan hoe het was… De diagnose is duidelijk: liefdesverdriet! Maar ook deze ‘ziekte’ kan genezen! Als je deze drie fases hebt gehad, gaat de zon vanzelf weer schijnen.

Fase 1 – ontkenning

In deze fase wil je niet geloven dat het uit is. Je gaat gewoon door met je leventje, lekker shoppen, muziek luisteren, sporten en met vriendinnen op stap. Je doet alsof je, inmiddels ex, vriendje op vakantie is en zo weer terug kan komen. Diep van binnen weet je best dat het over is, maar je wilt er nog even niet aan denken. 

Fase 2 – accepteren

De tweede fase van liefdesverdriet is het pijnlijkst. Je wordt je ervan bewust dat je vriendje echt niet meer terug komt. Dit zorgt voor veel verdriet en pijn. Het helpt als je aan iedereen vertelt dat het over is. Dan krijg je zelf ook goed het besef dat het écht voorbij is. Zoek niet meteen een nieuw vriendje, je hebt je verdriet om je ex nog niet verwerkt. 

Fase 3 – loslaten

In fase 3 komt het besef dat je je ex zult moeten loslaten. Gun jezelf de tijd om verdrietig te zijn, maar overdrijf dit niet. Ook deze fase gaat gepaard met verdriet. Je moet iets afsluiten en afscheid nemen van iemand die een deel uitmaakte van je leven. Uit je gevoelens door je emoties op papier te zetten, bijvoorbeeld door het maken van een mooi gedicht. Ruim alles wat je aan hem herinnert op en draai lekker vrolijke muziek. In plaats van steeds te denken aan de positieve punten van je ex-vriendje, kun je beter denken aan zijn negatieve punten. Op die manier ben je realistisch en is het makkelijker om hem te vergeten. 

Eerste hulp

Liefdesverdriet is niet leuk. Maar je komt er echt wel weer bovenop. Verwen jezelf met bergen chocolade of ga lekker stappen met vriendinnen. Tijd heelt alle wonden en op een dag ben je echt wel van je verdriet af. Het leven gaat door, ook zonder hem. En dan opeens op een dag, weet je het: je bent opnieuw verliefd!!!