Ben je erg gestrest of pieker je veel? Denk dan eens aan mediteren! Het is superontspannend en het helpt om je hoofd leeg te maken. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk, mediteren? Check hier de tips voor mediteren voor beginners.

Waarom?
Meditatie is een manier om stress te verminderen en hoe je om moet gaan met spanningen. Het draait bij mediteren om rust en concentratie. Je kunt op verschillende manieren mediteren: zittend, liggend of lopend bijvoorbeeld. Zorg dat het tijdens het mediteren stil is om je heen. Zet je telefoon uit en trek makkelijke kleding aan.

Hoe?
De meeste mensen gaan in een kleermakerszit zitten tijdens het mediteren. Concentreer je op je ademhaling en voel hoe je inademt en weer uitademt. Nu komt het lastigste: probeer aan niets te denken. Hoe kun je nu aan niets denken? Bij mediteren draait het ook om het los laten van al je gedachten. Probeer je elke keer op je ademhaling te richten als je weer ergens aan gaat denken. Als je echt elke keer afdwaalt, kun je ook gaan tellen.Tel bijvoorbeeld een keer tot honderd en begin daarna weer opnieuw.

Hoe vaak?
Mediteren heeft al effect als je het vijf minuten per dag doet. Je lichaam ontspant en je krijgt stress meer onder controle. Het mediteren zal, als je het vaker doet, snel niet meer zo vreemd voelen. Je kunt ook een maand lang proberen om elke dag 15 – 20 minuten te mediteren en te kijken wat voor effect het heeft. Als je je aan het eind van een meditatiesessie kalmer en happier voelt dan weet je dat het voor jou werkt.

Lees ook: De toekomst voorspellen met thee