We all love food. Helaas vinden we al het ongezonde eten toch een tikkeltje lekkerder dan al het gezonde… Maar wist jij dat niet al jouw favourite food zo ongezond is als het lijkt? Kijk snel verder wat je vanaf nu zonder schuldgevoel (met mate) mag eten!

Chocola
Oké, witte chocolade met nootjes blijft gewoon ongezond, maar het is bewezen dat pure chocolade wel goed voor ons is! Daar zijn we zeker blij mee. Cacao bevat veel gezonde flavonolen, veel meer dan in bessen, tomaten en in thee. Flavonolen voorkomen onder andere aderverkalking, een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten. Dus je kunt gerust elke dag een klein stukje pure chocolade nemen. Op onze gezondheid!

Pindakaas
Vroeger mochten we van onze ouders alleen een boterham met pindakaas als we heel lief waren geweest, want pindakaas was echt niet goed voor ons. Hadden zij het even mis. In pindakaas zit een groot aantal onverzadigde vetten en dit helpt de gezondheid van je hartvaten op peil te houden. Als je elke dag een lekker bammetje met pindakaas eet, halveer je het risico op een hartaanval. 

Popcorn
Een bezoekje aan de bioscoop is niet compleet zonder een grote bak popcorn. Lekker snacken tijdens een spannende film, dat is toch niet gezond? Mis! In popcorn zit grote hoeveelheden polyfenolen. Deze beschermen je tegen hartproblemen, kanker en andere ziektes. Ook bevat popcorn veel vezels, deze zijn weer goed voor de darmen en bloeddoorstroming. Hartstikke goed voor je dus! Maar helaas geldt dit niet voor die overheerlijke caramelpopcorn…

IJs
Natuurlijk hebben we het niet over een flinke sorbet, maar maak zelf een ijsje voor een gezond tussendoortje! Yoghurt-pops zijn leuk om te maken en ook nog eens goed voor je. Neem magere yoghurt of kwark en zoet het met wat honing. Doe er wat vruchtjes bij en stop ze in de vriezer. Zo krijg je een heerlijke én gezonde ijslolly, die je gerust wat vaker mag eten!

Chocopasta
Net als pindakaas mag je ook best wat vaker chocopasta op je boterham smeren. Chocopasta bevalt veel lecithine, een stof die flink wat calcium, ijzer en proteïne bevat. Deze stoffen geven je veel energie en zijn goed voor je botten. Smikkelen maar!