Zelfvertrouwen

Gebrek aan zelfvertrouwen – het hoort vaak een beetje bij de puberteit. Je weet niet goed hoe je met jezelf moet omgaan en denkt dat anderen er net zo over denken. Maar zelfvertrouwen krijgen is iets dat je kunt leren. Deze tips helpen je daarbij!

Gebrek aan zelfvertrouwen – het hoort vaak een beetje bij de puberteit. Je weet niet goed hoe je met jezelf moet omgaan en denkt dat anderen er net zo over denken. Maar zelfvertrouwen krijgen is iets dat je kunt leren. Deze tips helpen je daarbij!

•    Maak een lijst van dingen waar je goed in bent.
•    Geloof in jezelf: als je iets écht wilt bereiken, dan kan dat.
•    Verander je houding: til je hoofd op, zet je schouders recht en kijk met een open blik de wereld in. Op deze manier ziet het leven er een stuk positiever uit.
•    Wees aardig voor jezelf. Als je jezelf aardig vindt, dan straal je dat uit.
•    Durf voor je mening uit te komen. Net als ieder ander heb jij het recht om jezelf te laten horen. Thuis, op school en tegenover je vrienden!
•    Schrijf elke dag op wat je GOED hebt gedaan.
•    Relativeer. Niemand is perfect, iedereen maakt wel eens een fout.
•    Besteed aandacht aan je uiterlijk. Als je er goed uitziet, voel je je ook goed.
•    Doe de dingen die je wilt doen. Laat je niet tegenhouden door je angsten. Elke keer dat je iets doet waarvoor je bang was, krijg je iets meer zelfvertrouwen.
•    Beschouw jezelf niet als een mislukkeling als iets niet lukt. Van fouten kun je leren. De volgende keer lukt het wél.
•    Ga sporten. Als je sport, verleg je telkens je grenzen en boek je snelle overwinningen. Dat voelt goed!
•    Durf er wat van te zeggen als je wordt gepest of als iemand iets onaardigs zegt.
•    Accepteer van jezelf dat je niet in alles goed bent. Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten.

* en onthoud: de belangrijkste relatie die je in je leven hebt, is die met jezelf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen