Tijdens al dat harde studeren moet er ook een beetje ontspannen worden. Hier even wat ontspanningsoefeningen zodat je de volgende dag weer rustig op je stoel kan blijven zitten tijdens de lessen.

Bodyscan
De ‘bodyscan’ is een ontspanningsoefening waarbij je met je gedachten je hele lichaam scant.

Stap 1: Ga rustig op de grond liggen, sluit je ogen en ontspan je. Verplaats dan je gedachten naar je lichaam en voel hoe je lijf op de grond drukt. Adem rustig in en uit en neem je tijd.
Stap 2: Zodra je lekker ontspannen bent, verplaats je je aandacht naar je linker kleine teen. Denk dus de hele tijd aan je kleine teen. Verplaats dan je aandacht rustig naar je andere tenen, je voet, je kuiten en de rest van je been.
Stap 3: Vervolgens doe je hetzelfde met je rechterbeen.
Stap 4: Van daaruit scan je rustig de rest van je lichaam. Voel hoe je bij iedere uitademing dieper ontspannen raakt.

Als je ergens spanning voelt zitten, houd je de aandacht daar vast en ontspan je deze plek. Daarna kun je weer verder gaan.

Aanspannen en ontspannen
Voor deze oefening ga je ontspannen op een stoel zitten en laat je je armen langs je lichaam hangen.

Stap 1: Bal je vuisten en span alle spieren in je onder- en bovenarmen stevig aan. Ontspan daarna weer.
Stap 2: Span nu de spieren in je gezicht aan. Knijp je ogen, mond, neus en kaken samen en ontspan je gezicht na een paar tellen.

Nu gaan we nog iets verder naar beneden.
Stap 3: Span je schouders en buikspieren aan door je schouderbladen naar elkaar toe te bewegen en je buik aan te spannen. Doe je borst vooruit.
Stap 4: Haal je schouders op en span ze stevig aan. Laat ze vervolgens ontspannen zakken.

Herinneringen
Wist je dat je ook kan ontspannen door fijne herinneringen? Bij deze oefening leggen we uit hoe dat moet.

Stap 1: Ga ontspannen op een stoel zitten en doe je ogen dicht.
Stap 2: Denk dan aan een situatie waarin je helemaal ontspannen was, bijvoorbeeld je vakantie.
Stap 3: Probeer je nu zo goed mogelijk alles van deze vakantie te herinneren. Waar was je? Wat heb je allemaal gezien? Wie waren er nog meer bij? Was het warm of koud?

Door jezelf allemaal dingen af te vragen ga je helemaal terug naar dat moment.

Soepel
Je hoofd en nek zijn plekken die snel vast gaan zitten. Met deze oefening kun je er voor zorgen dat het wat soepel blijft.

Stap 1: Leg je rechterhand (als je links bent, je linkerhand) in je nek, tegen de onderkant van de schedel.
Stap 2: Leg je andere hand op je voorhoofd.
Stap 3: ‘Til’ nu met allebei je handen zachtjes je hoofd van je hals. Zo zorg je dat nekspieren ontspannen.
Stap 4: Ontspan je armen en let er op dat je goed in en uit ademt. Houd dit 5 minuten vol.