Elke dag eten wat je ouders klaarmaken, daar heb je niet altijd trek in. Gelukkig hoeft koken niet moeilijk te zijn en kan jij ook zelf wat lekkers maken. Check hier onze 3 recepten voor een snelle en yummy avondmaaltijd!

Jouw eigen pizza (voor 4 personen)

Wat heb je nodig?
– 500 gram bloem
– 1 zakje gist
– 2 theelepels zout
– 2 à 3 eetlepels olijfolie
– 250 ml warm water
– tomatenpuree
– beleg die jij lekker vind

Wat moet je doen?
Stap 1: mix de bloem, gist en zout door elkaar.
Stap 2: voeg hier vervolgens de olie en het warme water aan toe.
Stap 3: doe dit mengsel in een glazen kom en bedek het met folie. Laat dit 40 minuten op een warme plek rijzen.
Stap 4: het gerezen deeg druk je met je handen plat tot een pizzavorm.
Stap 5: smeer hier tomatenpuree op en bedek de pizza met wat jij lekker vindt. Bijvoorbeeld kaas, tomaatjes, salami, olijven, paprika, ham of champignons.
Stap 6: nu hoeft de pizza alleen nog maar voor 15 minuten (230 graden) in de voorverwarmde oven.

Tip: Je kunt ook kant-en-klare pizzadeeg bij de supermarkt kopen.

Pasta met spek en roomkaas (voor 4 personen)

Wat heb je nodig?
– 400 gram pasta
– 125 gram spekreepjes
– 1 bakje verse kruidenroomkaas
– 300 gram gezeefde tomaten
– 1 zakje verse bieslook
– zout en peper

Wat moet je doen?
Stap 1: kook de pasta gaar volgens de instructies op de verpakking.
Stap 2: verwarm ondertussen de gezeefde tomaten in een pannetje en laat de kruidenroomkaas hierin smelten.
Stap 3: snijd de bieslook in kleine stukjes.
Stap 4: bak de spekjes goudbruin.
Stap 5: doe de spekjes en bieslook in het pannetje bij de kruidenroomkaas en tomaten.
Stap 6: laat de pasta uitlekken in een vergiet en meng de pasta door de saus heen. Je kan er eventueel kaas overheen strooien.

Gezonde groenteomelet (voor 4 personen)

Wat heb je nodig?
– 2 eetlepels olijfolie
– 500 gram aardappelen
– 1 paprika
– 125 gram champignons
– 125 gram doperwten
– paprikapoeder
– 6 eieren
– zout en peper

Wat moet je doen?
Stap 1: snijd de paprika, champignons en aardappelen in stukjes.
Stap 2: verhit de olie in een pan en bak de aardappelblokjes 5 minuten en schep ze af en toe om.
Stap 3: doe de paprikablokjes, paprikapoeder, doperwten en champignons erbij. Bak dit nog 3 tot 5 minuten door.
Stap 4: klop de eieren in een kommetje en doe hier een beetje zout en peper bij.
   Stap 5: schenk de geklopte eieren in de pan bij de aardappelen en groenten. Bak de omelet op matig vuur voor 10-15 minuten tot de bovenkant droog en lichtbruin is. Eet dit samen met lekker warm stokbrood of ciabatta.