Ongeveer 4% van de mensen in Nederland is vegetarisch. Dat betekent dat ze geen vlees, gevogelte of vis eten. Sommige mensen vinden vegetariërs gezonder of ongezonder dan mensen die vlees eten, maar eigenlijk maakt dat niet uit. Of je nou wel of geen vlees eet, je moet altijd zorgen voor een gevarieerd eetpatroon.

Als je vegetariër bent, eet je geen vlees, gevogelte of vis. Maar de meeste vegetariërs eten wel melkproducten (kaas, yoghurt, etc.) en eieren. Er zijn ook mensen die parttime vegetarisch zijn. Dat betekent dat ze een aantal dagen per week geen vlees eten of wel vis, maar geen vlees. Veganisten eten helemaal geen producten van dierlijke oorsprong, dus ook geen melkproducten en eieren.

Gezond
Vlees, vis en gevogelte zitten vol belangrijke voedingsstoffen zoals ijzer, B-vitamines en eiwitten. Als je vegetariër bent, moet je die voedingsstoffen dus op een andere manier binnen zien te krijgen. Dat kun je doen door meer andere producten te eten die ook veel vitamine B, ijzer en eiwitten bevatten.

Vervangers
IJzer zit bijvoorbeeld in brood, groenten, peulvruchten en vleesvervangers. Als je er tegelijkertijd voor zorgt dat je veel vitamine C (groenten, fruit of sap) binnen krijgt, wordt het ijzer sneller en beter opgenomen in je lichaam.
Om je B-vitaminen aan te vullen, kun je extra veel brood, granen, peulvruchten, melk en zuiverproducten, kaas en ei eten. Daarin zitten ook veel eiwitten. In vlees zit veel vitamine B-12. Om dat tekort aan te vullen, moet je vooral veel melkproducten en ei eten.

Een dagje zonder vlees
Als je af en toe een dag geen vlees wilt eten, hoef je je geen zorgen te maken over de vervanging van voedingsstoffen. Als je elke dag gevarieerd eet met voldoende groenten, fruit en zuivelproducten, krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.